Schrijven in de opleiding

In de opleiding Biomedische Wetenschappen wordt er veel geoefend met het schrijven van wetenschappelijke teksten, zoals practicumverslagen, literatuurstudies en onderzoeksvoorstellen. Deze zijn bedoeld om peers en/of het grote publiek te informeren over onderzoek. De leerlijn Academisch Schrijven zorgt ervoor dat schrijfopdrachten in de Bachelor beter op elkaar worden afgestemd. Zo ben je aan het einde van je Bachelor in staat om verschillende wetenschappelijke teksten te schrijven.

In deze handleiding vind je instructies, tips en beoordelingscriteria voor het schrijven van wetenschappelijke teksten en publiekscommunicatie. Deze handleiding kun je gebruiken als naslagwerk, maar we raden je aan om sowieso de algemene tips te lezen. 

Om inzichtelijk te maken wat er in welke fase van je studie van jou wordt verwacht heeft de opleiding leerdoelen en rubrics opgesteld en ingeschaald op verschillende niveaus, overeenkomend met de niveau-indeling van een cursus. Docenten gebruiken deze niveaubepaling in hun beoordeling. Deze leerdoelen en rubrics zijn ook voor jou als student bedoeld, zodat je tijdens het schrijven kunt controleren of je op de goede weg zit, of je verslag kunt verbeteren na het ontvangen van feedback.

LET OP: controleer altijd bij de docent of hij/zij gebruik maakt van de beoordelingscriteria beschreven in deze handleiding. 

Indien er geen duidelijke beoordelingscriteria door de docent worden opgesteld, gelden de criteria in deze handleiding. Het kan dus zijn dat je docent afwijkt van de hier beschreven beoordelingscriteria. Dit wordt bij aanvang van de cursus of opdracht gecommuniceerd. 

Veel succes!